کار مردان حق را با معیارهای خود نسنج
انسان ها درکسب معرفت الله متفاوت اند
( 264)کار خوبان را قیاس از خود مگیر |
|
گر چه باشد در نبشتن شیر شیر |
( 265)جمله عالم زین سبب گمراه شد |
|
کم کسی ز ابدال حق آگاه شد |
( 266)همسری با انبیا بر داشتند |
|
اولیا را همچو خود پنداشتند |
( 267)گفته اینک ما بشر ایشان بشر |
|
ما و ایشان بسته خوابیم خور |
( 268)این ندانستند ایشان از عمی |
|
هست فرقی در میان بیمنتهی |
کار خوبان را قیاس: یعنی مردان حق فقط درشکل ظاهری مانند تو هستند، آنان را به خود قیاس نکن. اگر تو کار مردان حق را با معیارهای خود بسنجی، درست مثل مقایس? طوطی ِکل با قلندر ِسر برهنه خندآور است.
در نبشتن شیر شیر: یعنی همان طور که در نوشتن شیر درنده وشیر نوشیدنی خوشگوار، هر دو را شیر می نویسند.
ابدال : یعنی مردان حق، مردانِ الهی برحسب تکامل روحانی دارای مقامات مختلفاند؛ از جملهْ آنان ابدالاند. البته در کلام مولانا ابدال بهطور کلی یعنی مردان حق.
گفته اینک ما بشر ایشان بشر : ناظر است به آیه های:« إِنْ أَنْتُمْ إِلاَّ بَشَرٌ مِثْلُنا» [1] و آیهى:« هَلْ هذا إِلاَّ بَشَرٌ مِثْلُکُمْ» [2] . «وَ قالُوا ما لِهذَا اَلرَّسُولِ یَأْکُلُ اَلطَّعامَ وَ یَمْشِی فِی اَلْأَسْواقِ»[3].
عمی :یعنی نابیناودراین جا به معنی ناتوامی از ادراک حقایق است.
محمدرضا افضلی تحصیل کرده درحوزه معارف، پژوهشگر ونویسنده کتاب معارف مثنوی، سروش آسمانی در4جلد(شرح موضوعی مثنوی)، درمحضر مولانادر6جلد(شرح کامل مثنوی معنوی)، شرح لبّ اللباب مثنوی در2جلد،دانشنامه عزالی در4جلد .... |